چاپ ارسال به دوست
معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد؛ ضرورت بازنگری در آئیننامه ارتقا پژوهشگاهها متناسب با مأموریت آنها/ لزوم توجه و برنامهریزی پژوهشگاهها برای برنامه هفتم توسعه
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جلسهای که با مجمع پژوهشگاههای ملی کشور برگزار شد، لزوم توجه و برنامهریزی پژوهشگاهها برای برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بازنگری در آئیننامه ارتقا پژوهشگاهها را متناسب با مأموریتهای آنان مورد تأکید قرار داد. به نقل از موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، معاون پژوهشی وزارت علوم در جلسهای که با حضور روسای پژوهشگاههای ملی کشور برگزار شد، اظهار داشت: باید مدلی تعریف شود تا جایگاه ویژه پژوهشگاهها از نظر سطح پژوهش و فنآوری TRL مشخص شود. وی افزود: هماهنگی میان بخش خصوصی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم باید در دستور کار باشد. دکتر صالحی گفت: برنامه جدی برای نشریات علمی و جهتدهی به پایان نامهها، توجه به دورههای پسا دکتری و نیز استفاده از امریه برای پژوهشگاههای ملی داریم و لازم است برای بازنگری آئیننامه ارتقا پژوهشگاهها متناسب با مأموریت آنها نیز برنامه ریزی شود. وی در این جلسه بر حمایت همهجانبه از پژوهشگاههای ملی تاکید کرده و رؤسای پژوهشگاهها را به تأمل مشترک در باب مسائل موجود و راههای برون رفت از آن دعوت کرد و در خصوص ضرورت ارتباط با دستگاههای اجرایی و حمایت معاونت پژوهشی، اعلام آمادگی کرد. شایان ذکر است، توجه ویژه به جایگاه پژوهشگاهها در نظام آموزش عالی و نظام علم و فناوری کشور و ضرورت تقویت و تثبیت این جایگاه، تاکید بر عهدهدار بودن وظایف حاکمیتی توسط پژوهشگاهها و اهمیت آن، اعلام آمادگی برای تعریف و اجرای طرحهای کلان ملی در کشور، ضرورت حمایت جدی وزارت عتف در تخصیص منابع و بودجه مورد نیاز مراکز پژوهشی، بازبینی و چابکسازی ساختار و تشکیلات پژوهشگاهها متناسب با مأموریت آنها و منعطف دیدن آن، توجه به ذکر نام پژوهشگاهها در کنار دانشگاهها در مصوبات قانونی دولت و مجلس برای اجتناب از لطمه دیدن مراکز پژوهشی در این خصوص، و ضرورت توسعه دورههای پسا دکترا و جذب و داشتن دانشجوی دکتری در پروژههای تحقیقاتی اساتید پژوهشگاهها با توجه به توانمندیها، امکانات و تجهیزات مناسب و خاص در پژوهشگاهها… از جمله موارد مورد اشاره رؤسای پژوهشگاههای ملی کشور در این جلسه بود.
دوشنبه ٦ دی ١٤٠٠ / شماره : ٢١١ / تعداد نمایش :375